Moe wakker worden


Dagelijks of regelmatig moe wakker worden? Dat is niet goed! Vermoeid wakker worden kan vele oorzaken hebben. Hier een overzicht van oorzaken van moe wakker worden en tips om 's morgens weer fit op te staan.


Tekort aan slaap

Vermoeidheid overdag (zowel lichamelijk als geestelijk) vraagt 's nachts om meer slaap. Moe bij het opstaan kan wijzen op een te korte nachtrust.
Tip: Pak voldoende slaap.

Ideale slaapomstandigheden

Een volwassen persoon heeft minimaal zeven uur slaap per nacht nodig in een ruimte zonder licht en geluid, in een goed bed met een goed matras en bij een goede temperatuur (koel).
Tip: Zorg voor goede slaapomstandigheden.


Stress

Stress is een andere oorzaak van vermoeidheid bij het opstaan. Sta je onder druk, dan kan dat je slaaptijd inkorten (moeite met inslapen, eerder wakker) en onrustig slapen veroorzaken.
Tip: Doe ontspanningsoefeningen.


Sporten

Veel lichaamsbeweging, liefst in de buitenlucht, zorgt voor een goede nachtrust.
Tip: Regelmatig sporten, maar niet 's avonds.


Snooze

De snooze knop op je wekker brengt je lichaam in verwarring als je telkens indut en dan weer wakker gemaakt wordt.
Tip: Gebruik geen snooze.

Natuurlijk wakker worden

Op een natuurlijke manier wakker worden is beter wakker worden. Een daglichtlamp zorgt er voor dat je op een natuurlijke manier wakker wordt met een imitatie van de opkomende zon.
Tip: Overweeg aanschaf van een daglichtlamp

Eten en drinken

Alcohol en een vette en overdadige avondmaaltijd komen een rustige slaap niet te goede.
Tip: Wees matig met eten en alcohol.



Onopgemerkte slaapstoornis

Snurken, maar ook hoesten in de slaap, kan onrustige slaap veroorzaken. Ook een droge mond, een vieze smaak in de mond, een pijnlijke kaak en een zere keel bij het ontwaken kunnen wijzen op een lichte slaapstoornis.
Tip: Vraag advies aan je dokter.

Depressief

Word je wekenlang iedere ochtend moe wakker, en voel je je ook droevig en heb je nergens zin in, dan kan er sprake zijn van een depressie.
Tip: Raadpleeg je dokter.